3 sproglige kneb fra to komikere (og en præsident)

20 februar 2016 / By Mikkel Svold
sprogligt

Da jeg måske er en gammel mand inderst inde (i hvert fald når det kommer til opførsel ved foredrag), er det komikere med en lidt længere lagringstid, jeg synes er sjovest og derfor lærer mest af – også sprogligt.

Selvom komikere med nyere datostempler helt sikkert benytter samme tricks, har jeg her samlet eksempler fra to af den danske humors Grand Old Men. Eksempler, jeg håber, du vil tage med, når du selv smeder tekster. Og i deleøkonomiens ånd, vil jeg opfordre dig, kære læser, til at dele et sprogligt kneb eller to i kommentarfeltet. So here goes:

/ Sprogligt kneb nr. 1 – Bank floskler flade og pust nyt liv i dem

Komiker, instruktør og samfundsdebattør, Erik Clausen, bruger knebet i sit show Fra den ene hjernehalvdel til den anden; han fanger en floskel og vender bunden i vejret på den. Og mens de dygtige skribenter på Bro-blog har ganske ret i, at man skal undgå klichéer og nedslidte fraser, så opstår der sød musik – og god komik – når klichéerne vrangvendes. Min favorit fra Clausen show er:

”Man skal stå tidligt op for at følge med”

der bliver til

”Politikerne kan slet ikke styre os kreative. Hvorfor? – De står alt for tidligt op. Og vi rører ikke på os før klokken ti. Til gengæld går vi sent i seng – og det er der, det hele sker!”

Erik Clausen

Kombinationen af det genkendelige i klichéen og overraskelsen over den nye brug af udtrykket gør, at publikum går fra foredraget med budskabet limet fast til hjernebjælken. Pragtfuldt.

/ Sprogligt kneb nr. 2 – Beskriv uden tillægsord

Når vi beskriver med tillægsord fortæller vi rigtignok noget om, hvordan en given ting er og bør opfattes. Men hvis vi bruger navneord og udsagnsord til at beskrive med, liver fortællingen pludselig op. Fremfor nøgterne beskrivelser af døde karakteristika toner et fabeldyr frem på lystavlen, som giver publikum den helt rette sindsstemning.

Her er to stykker med jazz fra foredraget med Erik Clausen, sammenlignet med versionen fra Bilkas kunderadio:

”Han står der og ligner fast løn i ansigtet”

versus

”Han står der med et kedeligt ansigtsudtryk”

”Og så kiggede jeg på basunenglen i spejlet”

versus

”Og så kiggede jeg på den lille overvægtige dreng i spejlet”

/ Sprogligt kneb nr. 3 – Fortæl historier

Det er ikke et ukendt fænomen. Hverken inden for virksomhedskommunikation, markedsføring eller personlig kommunikation. Historiefortælling – i nedskrevet eller mundtlig form – har gennem årtusinder været bærende for overleveringen af kulturer (mikro og makro), idéer og meninger. Ser man på både store talere og dygtige komikere, er det også historierne om Greenville, South Carolina, eller broderens læderbukser, der giver genklang. Begge historier er værd at bruge 5-7 minutter på.

Selvom jeg naturligvis opfordrer til, at man er ærlig i sin kommunikation, mener jeg ikke, at et insisterende fokus på fakta nødvendigvis skal gå forud for en virksomhedsfabel, der efterlader et aftryk. Og mens Obamas historie givet vis er sand, kan jeg informere den nysgerrige læser om, at Niels Hausgaard er enebarn.

Hvad er dit bedste sproglige kneb? Begav os andre – og skriv det i kommentarfeltet

About The Author

Mikkel Svold

Jeg tror ikke, at jeg kan nævne et aspekt af kommunikation, der ikke er interessant. Derfor skriver jeg også om alle mulige ting. Alt, hvad der falder mig ind med kommunikation i førersædet. Og selvom jeg misunder sætningsjonglerende journalister, fotografer med øje for finesse og geniale grafikkere, så elsker jeg også det generelle. Det at kunne lidt af hvert. Så det er det, jeg kan.

Blog Comments

[…] Det er altså rationalet, der gør motivation og passion så uendeligt forskellige. Så inden I næste gang søger nye medarbejdere med ”passion for markedsføring” bør I spørge jer selv, og passion virkelig er nødvendig – er den brændende ild og villigheden til altopofrelse virkelig nødvendig for at varetage jeres sociale medier? (Tænker du “hvordan fanger jeg så læseren?”, så bare rolig – der er andre midler). […]

[…] vil gennemarbejdede og kreativt varierende tekster appellere mere til læserne end tekster der lægger sig stringent op ad en skabelon. Men i et trade-off mellem ressourcer og […]

[…] synes alle kommunikatører bør lære sig selv – Nej, det er ikke et nyt socialt medie eller endnu et sprogligt kneb. Det er noget så banalt som Microsoft Excel. Jo mere jeg bruger programmet, desto mere kommer jeg […]

[…] Læs også 3 sproglige kneb fra to komikere (og en præsident) […]

[…] til at gå ud over billedkvaliteten. Men i det mindste kan du tilføre billedet noget af det liv, du har lagt i at skrive den tekst, billedet skal […]

[…] Og lad mig bare sige det igen: Historier behøver ikke altid være 100 procent sande. Men de skal altid være interessante. Nej, jeg siger ikke, at du skal lyve og opfinde falske historier, men jeg siger, at en sand historie, der er sket for din fætters vens kærestes søster, ikke tager skade af at blive trukket et par led længere ind. Der kunne fx blive til… Din kammerats søster. Ingen nævnt, ingen glemt. Og når du står og småsnakker med Peter, er han ligeglad med små journalistiske stramninger, der gør historien mere relevant. Han går jo ikke ud og skriver en akademisk artikel om det. Men god historiefortælling er en helt anden blog. […]

Leave a Comment

Hvad tænker du, når du læser dette?