Stock photos

Stock photos: Fordi jeg elsker at hade dem (en løsningsmodel)

Ok, indrømmet. Jeg bruger også stock photos. Jeg er ikke stolt af det, men det er i erkendelsen af, at det sommetider bare er det nemmeste. Og hvad er så problemet? Hmm… Tjoo… Det er åbentlyst: Stock photos lyser langt væk af, at der ikke er lagt tid og følelse i projektet.[

Hvorfor stock photos ikke fungerer

Nogle gang kan en billedsøgning på diverse fotohjemmesider godt fungere. Men hvis man vil have et billede, der ikke får din tekst til at ligne en generisk, indholdsforladt “How-To” fra en generisk, indholdsforladt hjemmeside, kan det tage evigheder at finde noget, der bare er nogenlunde acceptabelt.

Problemet, som jeg ser det, er nemlig, at de mange stock photos af smilende kvinder med salat; eller håndtryk mellem mænd i jakkesæt; eller et forelsket par, der slændrer gennem en efterårsskov; eller en hånd der peger på et cirkeldiagram; eller en kvinde med armene over kors; eller slipsedrenge der klatrer i bjerge – ÅH jeg kunne blive ved… Nå, men problemet er, at de allesammen fuldstændigt mangler nerve. De mangler sjæl. Alle billederne kunne lige så godt være taget af robotter – for lige meget hvilket motiv, der er på, så er alle billederne ens.

Problemet er, at de alle sammen fuldstændigt mangler nerve

Tag billederne selv!

Derfor synes jeg, at man skal tage billederne selv. Også selvom det betyder, at de skal tages med en iPhone, og at det kommer til at gå ud over billedkvaliteten. Men i det mindste kan du tilføre billedet noget af det liv, du har lagt i at skrive den tekst, billedet skal illustrere.

Ikke tid til at tage billeder? Lad Montanus hjælpe med dine fotografier og videoer.

Jeg ved godt, at du måske ikke er den fødte fotograf (og som du kan se på mine blogs, er jeg det heller ikke), men i det mindste viser et billede, du selv har taget, noget identitet. Og hvis du ikke er lige så heldig som jeg, og selv kan bestemme hvilken identitet, du gerne vil tilføre din hjemmeside eller virksomhed, så prøv alligevel at tage billederne selv. Eller, hvis der er penge til det, få en professionel til at tage en flok billeder for dig, som du kan bruge i din markedsføring.

Hjælp! Jeg er NØDT til at bruge stock photos

Hvis du læser denne overskrift og tænker: “Det er mig”, så vil jeg først og fremmest gerne udfordre dig på det. Er du sikker? Har du virkelig ingen mulighed for at undgå stock photos?

Hvis svaret stadig er det samme, og du stadig læser med, så har jeg alligevel en anbefaling til dig: Find dine billeder på Flickr.

Når du er logget ind og har søgt på det, du gerne vil have billedet af, kan du oppe i venstre hjørne vælge, hvilken type licens billederne skal have. Her skal du vælge “Commercial use allowed” eller “Commercial use & mods allowed”.

LÆS OGSÅ: EN GENVEJ TIL AT UDGIVE PÅ SOCIALE MEDIER

Det vil vise dig de billeder, som du må bruge i forretningsøjemed og, for den sidste mulighed, billeder, du må redigere, inden du bruger dem. Vær opmærksom på, at mange af fotograferne kræver, at du akkrediterer dem, når du bruger billedet. Og det er vel ikke for meget at forlange.

Fordi Flickr i højere grad er et kreativt fællesskab end en kommerciel billedforhandler, har mange billeder stadig personlighed. Man kan se, at det er et menneske med en holdning og et liv og livserfaringer, der har taget billedet, og det giver dit billede den nerve, der er nødvendig for ikke, at din tekst ender i ligegyldighedens arkiver.

Hvad synes du? Giv din mening tilkende i kommentarerne!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *