Virksomhedsnavn

13 overvejelser til et godt virksomhedsnavn

I dag har min virksomhed, Montanus, skiftet domæne. Fra www.montanuskommunikation.dk til www.montanus.co.

Det har fået mig til at spørge, hvor meget dit virksomhedsnavn eller et domæne egentligt betyder? Hvordan kan man gennem sit navn fortælle en god historie? Og hvordan kan man komme galt afsted med et navn?

Dårlige eksempler på virksomhedsnavne

For galt kan det ende: Dong sad i saksen før jul, fordi “dong” har en ærgerlig betydning på engelsk. Nu sidder det nye Dong, Ørsted, også i saksen, fordi Ørsted faktisk stadig er efternavnet på efterkommerne af den gode H. C. Ørsted.

Hvis vi tænker os om, kan vi sikkert komme på mange eksempler på virksomhedsnavne, der på én eller anden måde har karamboleret med noget.

Tag Lego, som forsøgte at lægge sag an mod en kunstner, der tilfældigvis hed Lego til efternavn, og som brugte navnet på sine malerier. Legetøjsgiganten tabte sagen.

Eller tag Jensens Bøfhus, som for få år siden lagde sig ud med Jensens Fiskerestaurant – og vandt sagen. Betyder Bøfhus-sagen så, at man ikke kan lave noget, hvis man hedder Jensen? Nej, men det betyder, at man skal tænke sig om, før man laver en restaurant- eller fødevareservice med navnet.

Når det gælder gode virksomhedsnavne, er der desværre ikke helt frit valg på alle hylder. Derfor får du nedenfor mine råd til, hvad et godt virksomhedsnavn bør indeholde.

Det gode virksomhedsnavn

Jeg hedder Svold til efternavn. Egentligt et godt navn, fordi det er unikt. Alle med efternavnet kommer til vores familiejulefrokost.

Men ville Svold fungere som virksomhedsnavn? Det tror jeg ikke. For hver eneste gang, jeg skal sige navnet til en fremmed, skal jeg stave det. S-V-O-L-D. Og tre ud af fire gange kommer spørgsmålet “Er det med W?”. Nej. Ellers havde jeg sagt det.

Læs også, hvordan du vælger den rigtige skrifttype til din virksomhed.

Et godt virksomhedsnavn skal ud over at være lovligt (rent ophavsretsmæssigt) derfor også gøre det nemt for dine medarbejdere.

Her er 13 overvejelser, der hjælper dig på vej med et godt virksomhedsnavn

  • Staves navnet som det udtales?
  • Er det nemt at stave for alle?
  • Hvad kommer frem på Google, når du søger på det? (Husk at tjekke billedsøgningen)
  • Kan det siges på engelsk?
  • Indeholder det Æ, Ø, Å og i så fald, hvordan spiller det sammen med jeres ønske om at få en hjemmeside eller at udvide internationalt?
  • Kan I få et godt domæne – prøv med nogle af de nye typer som for eksempel .shop, .co, .event (Tjek fx DanDomain)?
  • Er navnet ledigt på Facebook, Linkedin mv.?
  • Hvad kommer der frem på UrbanDictionary, når du søger på det?
  • Kan navnet kobles med det, du laver?
  • Kan navnet blive til – eller kobles nemt – med et logo
  • Er navnet flot, når du skriver det med en skrifttype, du godt kan lide?
  • Hvordan står det frem, når du sammenligner det med dine konkurrenters navne?

Når du kan svare på alle spørgsmålene, er det sidste spørgsmål selvfølgelig bare:

  • Kan du lide navnet?

Hvis du kan svare ja til det, så er du klar til købe dine domæner og komme ud over stepperne. Rigtig god fornøjelse med navngivningsfesten! (Tricks til talen finder du her)

Har du selv gode råd? Så skriv dem i kommentarfeltet nedenfor!

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *