På speed på Linkedin_image

På speed på Linkedin

De sidste 14 dage har jeg arbejdet ud fra en ny frekvens, hvor jeg deler noget på Linkedin mindst én gang om dagen.

Resultaterne har være slående. Simple ”statusopdateringer” med fagligt indhold, delt én gang om dagen, har ikke blot øget min samlede eksponering til lidt over 20.000 visninger af mine opslag; det har også givet mig mere end 400 procent flere visninger af min profil.

Sammen med min øgede aktivitet har jeg endda kunnet se et løft i nyhedsbrevstilmeldinger på min hjemmeside på trods af, at ingen af statusopdateringerne har indhold links. Folk har altså selv fundet vej ind til hjemmesiden.

Marketing Dating

Salg er dating (og omvendt)

Hvornår har du sidst scoret en kunde?

Selv sproget, vi bruger om salg, ligner datingens sprog. Måske er det ikke så sært, for kigger vi på markedsføring – og særligt, når vi rammer salgsfasen – ligner de to processer hinanden meget.

Mange af de samme tips og tricks virker; mange af de samme faldgruber spænder ben for salget.

”Tjaa,” tænker du. Lad os kigge på, hvor jeg ser lighederne:

FLIRTEN I SALGET
Hvad er egentligt forskellen på at mødes til et netværksmøde, hvor alle er der for at udvikle deres forretning, og på at mødes på en bar, hvor alle er der for at udvikle deres privatliv?
Ikke det helt store, hvis du spørger mig.

Det handler om førstehåndsindtryk, kemi og hvordan man kommer videre fra første sætning (ja, og hvad den første sætning er). Ligesom i dating, er der forskel på, hvordan du skal gribe situationen an, hvis den ”udkårne” står alene, eller hvis de står en hel flok allerede.

Dagens henrettelse: Employer Branding

Att.: HR-chefer og direktionsmedlemmer

I dag henrettes: EMPLOYER BRANDING

Måske jeg er naiv. I så fald har I carte blanche til at sable mig ned i kommentarerne. Men kun hvis I kan komme med en god begrundelse og måske et godt eksempel. Forinden vil jeg dog gerne have lov til at forsvare min sag:

Employer Branding er for virksomheder med et dårligt employer brand.

I dag siger jeg derfor farvel til Employer Branding. Et udtryk uden empati.

NEKROLOG
På handelshøjskolen havde vi et fag om Human Ressource Management (endnu et ækelt ord, for hvem gider være en ressource – måske Human Relationship Management er bedre?). Der lærte vi også udtrykket Employer Branding. Inden for uni-murene rungede udtrykket flot, men ude i virkeligheden klingede det hult.

Employer Branding viste sig nemlig at være den grimme fætter til – ja, Branding. Employer Branding var den skæve eksistens, der kun tiltrak de dårlige drenge i klassen. De drenge, der ikke kunne opføre sig ordentligt over for andre. De drenge, der havde brug for noget andet at gå op i, end deres eget omdømme.

I virkeligheden handlede det nemlig ikke om, at den gode arbejdsplads krævede en særskilt strategi. Det handlede om, at den gode arbejdsplads skulle… [3 minutters læsning]

Øjenhøjde

I Øjenhøjde – Et udtryk aflives

Kære kolleger, ledere og customer excellence-eksperter (hvad end det så er).

I dag skal vi sige farvel til et udtryk, som mange har kært. Det bliver et tårevædet farvel.

I dag afliver jeg: I Øjenhøjde. Farvel, og må jeg aldrig se dig igen.

NEKROLOG FOR I ØJENHØJDE
I Øjenhøjde var et udtryk med gode intentioner. Masser af velmenende tanker og ord, som skulle gøre kunder endnu mere glade for de virksomheder, de køber fra.

Men selvom udtrykket var en velmenende eksistens, bar det på en uskøn fortid. Et skelet i skabet, der overskygger den kundecentriske omtanke med en underbevidst nederdrægtig bagtanke.

Lad mig illustrere. Luk øjnene og læs videre, mens du ser scenariet for dig.

Du går i parken og møder en person, du gerne vil sige “hej” til. I løber hinanden imøde og mens du smiler og siger, “Heeej Emilie”, bevæger din krop sig i øjenhøjde med Emilie. Du giver Emilie en krammer.

FRYS.
Træd ud af din krop og se… [3 minutter]

Metallica kundeloyalitet

Lær kundeloyalitet af Metallica

Tidligere har jeg skrevet om, hvad man kan lære af Metallica, når det kommer til kundetilfredshed. Men nogle ting går uden om tilfredsheden og påvirker vores loyalitet direkte. VENT, loyalitet uden tilfredshed – hvordan giver det mening? Hvis du kender svaret, så spring afsnittet over. Jo – det er faktisk rigtigt. Kunders tilfredshed og loyalitet…