Marketing Dating

Salg er dating (og omvendt)

Hvornår har du sidst scoret en kunde?

Selv sproget, vi bruger om salg, ligner datingens sprog. Måske er det ikke så sært, for kigger vi på markedsføring – og særligt, når vi rammer salgsfasen – ligner de to processer hinanden meget.

Mange af de samme tips og tricks virker; mange af de samme faldgruber spænder ben for salget.

”Tjaa,” tænker du. Lad os kigge på, hvor jeg ser lighederne:

FLIRTEN I SALGET
Hvad er egentligt forskellen på at mødes til et netværksmøde, hvor alle er der for at udvikle deres forretning, og på at mødes på en bar, hvor alle er der for at udvikle deres privatliv?
Ikke det helt store, hvis du spørger mig.

Det handler om førstehåndsindtryk, kemi og hvordan man kommer videre fra første sætning (ja, og hvad den første sætning er). Ligesom i dating, er der forskel på, hvordan du skal gribe situationen an, hvis den ”udkårne” står alene, eller hvis de står en hel flok allerede.

Alene i content-afdelingen

Hack nummer 1: Brug skabeloner
Der er ingen grund til at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang, du skal udgive et nyt blogindlæg. Derfor er det en rigtigt god idé at bruge en fast skabelon, som du skriver dine indlæg efter. Hos Montanus bruger vi særligt to forskellige skabeloner: én til blogindlæg og én til social medie-opslag.
[Læs mere]

Travlhed hos iværksættere er heller ikke godt

Har du travlt? – Jamen, det er da godt…

DU KENDER DIALOGEN:

– “Hvordan går det?”
– “Puh, jeg synes, jeg har travlt for tiden,”
– “Jamen, det er jo godt, er det ikke?”
– “Jo, selvfølgelig!”

Mens snakken går om, at vi skal arbejde mindre og stresse mindre, når vi har ansatte medarbejdere i tankerne, tager snakken en drejning lige så snart, det handler om selvstændige. Taler man med selvstændige, er det pludseligt godt, hvis der er travlt. Hvis man næsten ikke kan følge med.

Men hvorfor? Selvfølgelig fordi, det betyder penge i kassen.

Heldigvis betyder travlhed også penge i kassen for selvstændige, men mit spørgsmål er: “På bekostning af hvad?”

[4 minutters læsning]

britiske medarbejder er ikke brite

Brexit #4: London ligger i Italien

Mød Riccardo.

Riccardo bor i London. Arbejder i London. Ja, driver sin egen virksomhed i London.

Ikke i en af de lidt forhutlede forstæder i øst og vest, men i Kingston. Kingston Upon Thames – det er så fint, som det lyder. Ren britisk idyl med klinisk rene gågader, store tvillingehuse, en aldrende befolkning og børnefamiliernes teenagebumsede, ærkeblege britiske unge, der rumsterer i gadebilledet om natten.

Riccardo er ikke fra den mangfoldige del af London, som man kender fra Camden Market, Sherperd’s Bush eller White Chapel. Riccardo har en Master’s degree fra Kingston University og har drevet sin kreative virksomhed, siden han kom fra Italien til London for over 10 år siden.

Men nu er Riccardo vred. Og skuffet. Og lidt nervøs for fremtiden.

BRITISK ITALIENER ELLER ITALIENSK BRITE?
Den 29. marts ligger lige rundt om hjørnet, og selvom Theresa May ser ud til at have nogle lange arbejdsdage i øjeblikket, så er faktum stadigvæk, at Storbritannien vælger EU fra om få måneder. Ja, faktisk valgte de i højere grad EU fra i 2016, da referendummet fandt sted.

Et par dage efter afstemningen i 2016 talte jeg med Riccardo, for at høre, hvordan han tolkede resultatet. Han var ikke i tvivl… [9 minutters læsning]

Dagens henrettelse: Employer Branding

Att.: HR-chefer og direktionsmedlemmer

I dag henrettes: EMPLOYER BRANDING

Måske jeg er naiv. I så fald har I carte blanche til at sable mig ned i kommentarerne. Men kun hvis I kan komme med en god begrundelse og måske et godt eksempel. Forinden vil jeg dog gerne have lov til at forsvare min sag:

Employer Branding er for virksomheder med et dårligt employer brand.

I dag siger jeg derfor farvel til Employer Branding. Et udtryk uden empati.

NEKROLOG
På handelshøjskolen havde vi et fag om Human Ressource Management (endnu et ækelt ord, for hvem gider være en ressource – måske Human Relationship Management er bedre?). Der lærte vi også udtrykket Employer Branding. Inden for uni-murene rungede udtrykket flot, men ude i virkeligheden klingede det hult.

Employer Branding viste sig nemlig at være den grimme fætter til – ja, Branding. Employer Branding var den skæve eksistens, der kun tiltrak de dårlige drenge i klassen. De drenge, der ikke kunne opføre sig ordentligt over for andre. De drenge, der havde brug for noget andet at gå op i, end deres eget omdømme.

I virkeligheden handlede det nemlig ikke om, at den gode arbejdsplads krævede en særskilt strategi. Det handlede om, at den gode arbejdsplads skulle… [3 minutters læsning]

Forankre – et ord aflives

Att. Forandringseksperter, topledere og virksomhedsstrateger

I dag henrettes: FORANKRE

“Men forankre er da et helt almindeligt dansk ord,” tænker du nok. Og ja, du har ret. Men Forankre er et af de ord, som faktisk har haft en nobel og meget historisk betydning i det danske sprog, men som nu er blevet slavepisket hele vejen til skafottet af ledelseskonsulenter og direktioner, der ikke kan huske, hvordan det er, at have fingrene i materien.

NEKROLOG
Forankre er faktisk et smukt ord, der engang betød landgang på eksotiske strande for danske søfarer. Men nu er Forankre anderledes. Ordet er blevet… [3 min]