kreativitet er en vane

Kreativitet er en vane. Vend dig til det.

Jeg lever af at skrive.

Min virksomhed lever af at skrive. Og det går såmænd også rimeligt nemt, når teksten, jeg skal skrive, er for én af mine kunder.

Når teksten er for mig selv, er snakken en anden.

Hjernen fryser til is. Outlook lokker. Linkedin kalder “kom tilbage” fra bagest i min hovedskal. Et råb, der dag efter dag overdøver og overvinder min Jesper Fårekylling, der med gode formaninger forsøger at få mig til at forfatte en tekst til denne blog.

Men nu har jeg fundet et middel mod overspringets lokkende sirener.

Erfaringer fra livet som rejsende freelancer

Livet som rejsende freelancer – en test

Det skulle være så moderne at arbejde på distancen. At være freelancer fra Bali og skrive sine tekster fra en strand med en af de der røde drinks, som jeg alligevel ikke ville drikke, fordi jeg slet ikke er sikker nok i min seksualitet til at drikke en rød cocktail fra et Margeurita-glas.

Men det skulle være så moderne. Altså at være den rejsende freelancer.

Nu har jeg så testet det. Én måned i Canada med min lille familie. En måned i Vancouver, hvor jeg har arbejdet omtrendt hver 3-4. dag, og hvor jeg har forsøgt ikke at tjekke min e-mail alt for meget, når vi har været af sted på diverse ture.

Og faktisk er det gået godt….

På speed på Linkedin_image

På speed på Linkedin

De sidste 14 dage har jeg arbejdet ud fra en ny frekvens, hvor jeg deler noget på Linkedin mindst én gang om dagen.

Resultaterne har være slående. Simple ”statusopdateringer” med fagligt indhold, delt én gang om dagen, har ikke blot øget min samlede eksponering til lidt over 20.000 visninger af mine opslag; det har også givet mig mere end 400 procent flere visninger af min profil.

Sammen med min øgede aktivitet har jeg endda kunnet se et løft i nyhedsbrevstilmeldinger på min hjemmeside på trods af, at ingen af statusopdateringerne har indhold links. Folk har altså selv fundet vej ind til hjemmesiden.

Marketing Dating

Salg er dating (og omvendt)

Hvornår har du sidst scoret en kunde?

Selv sproget, vi bruger om salg, ligner datingens sprog. Måske er det ikke så sært, for kigger vi på markedsføring – og særligt, når vi rammer salgsfasen – ligner de to processer hinanden meget.

Mange af de samme tips og tricks virker; mange af de samme faldgruber spænder ben for salget.

”Tjaa,” tænker du. Lad os kigge på, hvor jeg ser lighederne:

FLIRTEN I SALGET
Hvad er egentligt forskellen på at mødes til et netværksmøde, hvor alle er der for at udvikle deres forretning, og på at mødes på en bar, hvor alle er der for at udvikle deres privatliv?
Ikke det helt store, hvis du spørger mig.

Det handler om førstehåndsindtryk, kemi og hvordan man kommer videre fra første sætning (ja, og hvad den første sætning er). Ligesom i dating, er der forskel på, hvordan du skal gribe situationen an, hvis den ”udkårne” står alene, eller hvis de står en hel flok allerede.

Alene i content-afdelingen

Hack nummer 1: Brug skabeloner
Der er ingen grund til at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang, du skal udgive et nyt blogindlæg. Derfor er det en rigtigt god idé at bruge en fast skabelon, som du skriver dine indlæg efter. Hos Montanus bruger vi særligt to forskellige skabeloner: én til blogindlæg og én til social medie-opslag.
[Læs mere]

Travlhed hos iværksættere er heller ikke godt

Har du travlt? – Jamen, det er da godt…

DU KENDER DIALOGEN:

– “Hvordan går det?”
– “Puh, jeg synes, jeg har travlt for tiden,”
– “Jamen, det er jo godt, er det ikke?”
– “Jo, selvfølgelig!”

Mens snakken går om, at vi skal arbejde mindre og stresse mindre, når vi har ansatte medarbejdere i tankerne, tager snakken en drejning lige så snart, det handler om selvstændige. Taler man med selvstændige, er det pludseligt godt, hvis der er travlt. Hvis man næsten ikke kan følge med.

Men hvorfor? Selvfølgelig fordi, det betyder penge i kassen.

Heldigvis betyder travlhed også penge i kassen for selvstændige, men mit spørgsmål er: “På bekostning af hvad?”

[4 minutters læsning]