Ikke mere pseudoarbejde

På afvænning: Ikke mere pseudoarbejde

80 procent af vores omsætning kommer fra 20 procent af vores arbejde. 80 procent af vores problemer kommer fra 20 procent af de personer, vi omgiver os med.

Vi har hørt tallene før – populært kaldet 80/20-reglen. Upopulært kaldet Paretos princip. Altså med andre ord, at langt størstedelen af vores output kommer fra meget lidt af vores input. Men hvad skal vi bruge det til?

I krigen mod pseudoarbejde er våbnet Paretos princip

Indrømmet. Jeg bruger også meget tid på det såkaldte pseudoarbejde. Altså arbejde, som ikke skaber nogen reel værdi. Arbejde, som er opfundne opgaver, som vi bruger tiden på i stedet for at holde fri. Men når man er opdraget til at arbejde tager 37 timer, så er det faktisk svært at finde ud af, hvilke opgaver, man måske bør lægge fra sig. Det synes jeg i hvert fald.

Heldet ville dog at jeg i dag har været til foredrag med en af forfatterne bag bogen Pseudoarbejde. Samtidig er jeg selv i gang med at læse Tim Ferris‘ bog “The 4-hour work week“, som jeg absolut kan anbefale.

For både foredraget og bogen har nemlig sat en masse tanker i gang. En masse tanker om, hvad jeg bruger min tid på: Hvilke aktiviteter udvider min forretning, og hvilke gør ikke? Hvilke opgaver skaber reel værdi for mine kunder, og hvilke gør ikke? Og ikke mindst, hvordan kan jeg slippe af med det pseudoarbejde, som ikke er værdiskabende?

Så første skridt: Find ud af, hvad du laver. Jeg vil opfordre dig til at lave samme øvelse, for den er faktisk ret tankevækkende. Til inspiration kan du se min liste her:

Mine værdiskabende opgaver:

  • Skrive blogindlæg, som hjælper mine læsere (og som gør enkelte læsere interesserede i at starte et samarbejde op)
  • Møde mennesker og tale med dem om god kommunikation (og få enkelte af dem som kunder)
  • Generere idéer til nye projekter (som kan blive til nye indtægtskilder)

Mine pseudoarbejde-opgaver, som jeg bare helt skal stoppe med

  • Sortere mine mails i mapper – Outlook har en fremragende søgefunktion, som kan finde mine mails uden problemer
  • Bogføre beløb så små, at det tager længere tid at bogføre end det, jeg sparer i Skat.
  • Timeregistrere tid, der ikke skal faktureres direkte
  • Holde møder uden agenda
  • Holde møder, som kunne være klaret på en mail
  • Lave finansiel afrapportering, som ikke bruges aktivt til at vokse i den kommende måned (og det gør de aldrig)
  • Planlægge at planlægge (åh gud)

Mine erhvervsopgaver, som andre kan løse (bedre)

  • Al regnskabsrelateret arbejde
  • Korrekturlæsning af mine tekster
  • Uploade tekster og materialer til mine hjemmesider og til sociale medier
  • Markedsanalyse og personsøgninger på potentielle kunder
  • Kørsel til diverse begivenheder
  • Indledende research til fagartikler
  • Skrive stillingsopslag og holde indledende samtaler
  • Opdatere leads i vores CRM-system
  • Hosting- og domæne-relaterede opgaver
  • Adwords og anden annoncering
  • … og listen fortsætter

Mine private opgaver, som andre kan løse (bedre)

  • Handle dagligvarer til ugen
  • Gøre rent i min lejlighed
  • Vaske vinduer
  • Finde lejebil, da vi ikke selv har bil.
  • Finde og bestille billige tog-/flybilletter
  • … ja, og listen fortsætter

Sikke en arrogant holdning til almindelig opgaveløsning

Ja, du tænker sikkert det samme, som jeg gjorde for en måned siden: “Det kan da ikke passe, at du ikke selv kan klare de private opgaver – det gør alle andre!”. Men spørgsmålet er ikke om jeg kan klare opgaverne. Spørgsmålet er, om jeg vil og om det giver mening, at det er mig, der gør det.

Når jeg taler med folk om det, så kan de fleste godt se, at uddelegeringen giver mening, når vi taler om de erhvervsrelaterede opgaver. Men af én eller anden grund er holdningen anderledes, når det kommer til de private opgaver. Og det er i grunden lidt underligt.

Tænk over det. Hvad er forskellen på private og arbejdsrelaterede opgaver? En opgave tager tid, og tid er vel i sidste ende vores eneste ressource. Ikke penge. Tid. For hvis jeg frigiver noget privat tid, i form af at få en rengøringshjælp, så kan jeg bruge den tid på at skabe værdi for min virksomhed – som jeg kan fakturere. Som en bonus bliver min kæreste endda gladere, fordi rengøringen rent faktisk bliver gjort, og ikke bliver udskudt indtil én af os ikke kan holde det ud længere.

Hvilke arbejdsopgaver skal du selv stryge fra listen?

Det kan faktisk være svært at se, hvilke opgaver man kan lægge fra sig. For alle opgaver ser vigtige ud, når man holder dem op foran røntgenapparatet. Lad os hjælpe hinanden, og blive mere effektive. Ikke mere efficiente – for at løse en opgave hurtigt er ikke det samme som at løse de rigtige opgaver. De rigtige opgaver, det er effektivitet.

Del dine opgaver med os i kommentarfeltet

God arbejdslyst 😀