MYTE: VORES KUNDER ER IKKE PÅ FACEBOOK
”Vi skal kun være mere synlige på Linkedin, for det er der, vores kunder er.”
Et udsagn, vi hører rigtigt ofte, når vi taler med kunder. Men desværre også et udsagn, der er forkert. For selvom jeres kunder rigtignok er på Linkedin, så er de ikke kun på Linkedin. De er også på Facebook. Og med stor sandsynlighed bruger de Facebook væsentligt mere, end de bruger Linkedin.
ALLE DANSKERE ER PÅ SOCIALE MEDIER – OGSÅ DINE KUNDER
Danmark er ét af de lande, hvor flest personer er aktive brugere af sociale medier. Selvom unge mennesker er klart overrepræsenteret i brugen af sociale medier, følger de 35-44 årige lige i hælene.
Næsten 90 procent af de 35-44 årige benytter sociale medier. For 45-54-årige er det ¾ og af de 55-64-årige taler vi stadig om, at over halvdelen er på sociale medier.
Det er altså ikke rigtigt, hvis du tror, at dine kunder ikke bruger social medier. Derfor skal selv en jysk produktionsvirksomhed være på Facebook.
Og med de sociale mediers fortsatte indgriben i danskernes dagligdag, er det usandsynligt, at udviklingen skulle vende lige med det første. For hvem vil ikke gerne inviteres til den der familiefest, som nu kun bliver indbudt til på Facebook?
Desuden vil der selvfølgelig ske en naturlig demografisk forskydning, og som årerne går vil flere og flere 35-64-årige derfor være fuldstændigt vant til at være på sociale medier – hver dag.
ALLE ER PÅ FACEBOOK – OGSÅ DINE KUNDER
For mange er det nu tillokkende at insistere på, at ”vores kunder bruger nærmest kun Linkedin.” Desværre er det bare også forkert. Langt de fleste danskere er bruger nemlig Facebook – og ikke Linkedin. Faktisk er over to tredjedele af danskerne på Facebook, mens kun omkring en fjerdedel er på Linkedin.
Sandsynligheden for, at dine kunder kun er på Linkedin, er derfor meget lille. Mens sandsynligheden for, at de bruger Facebook er relativt stor. I Danmark er der faktisk mere end 3,1 mio. mennesker på Facebook, mens Linkedin kun har omkring 1 mio. danske brugere.
Der er altså ingen undskyldning. Dine kunder er på Facebook. Og de er det ofte – ud af de 3,1 millioner danskere, bruger over 60 procent tjenesten på daglig basis. Altså næsten 2 millioner danskere bruger Facebook dagligt. Det samme kan kun siges om tre procent af Linkedin-brugerne.
Derfor er der kun én ting at sige: Hvis du tror dine kunder ikke er på Facebook, så tager du fejl. En fejl, som kan koste dig mange penge i tabt omsætning. Så se at komme derudaf og få oprettet den Facebook-side i dag.