Lige så lang og grå, som januar har været, lige så mange fantastiske kilder til inspiration har jeg været forbi i januar.
Det er som om, at det kedelige vejr gør det mere legalt at sidde på sin flade og lade sig inspirere af alle de fantastisk ting, som andre mennesker har lavet. Så det har jeg gjort. Og her får du en snas af det, jeg synes var allerbedst.
Artikel, jeg lærer af
How to Buy/Sell Professional Services. Det er en gammel svend, denne måneds artikel. I 1966 udgav Harvard Business Review artiklen om, hvordan man sælger professionelle services.
Artiklen behandler tre kernekoncepter, som køberen af en ydelse går igennem, og hvordan man som professionel kan imødekomme køberens betænkeligheder. Det er en starter-guide for videnstunge virksomheder, der lever af servicesalg.
En evergreen-artikel og et absolut must-read for servicevirksomheder.
Film, jeg er på røven over
1917. Jeg må sige, at “the hype is real”. Det er virkelig en god film. Særligt af to årsager (som sikkert er sagt af mange før mig) synes jeg, at filmen skiller sig ud i mængden.
-
- Den er filmet som “one-take”
- Den er ærlig omkring krigens absurditeter og grusomheder
Det første er i mine øjne en ekstrem præstation, og er udtryk for en instruktør, der vil lege med sit medie og tage filmkunsten nye, usete veje. Det er utroligt vellykket – til en grad, hvor man ikke rigtigt tænker over det – og samtidigt så bryder det med den gængse idé om, at “når der er action, så skal der være 50 klip i sekundet”. Det er befriende og gribende på én gang.
Det andet punkt handler om, at vise virkeligheden, som den er. Det betyder, at 1917 lander på listen over film med flest døde mennesker, som jeg nogensinde har set. Men ikke på en vulgær og overdreven måde. Nej, på en måde, så man får oplevelsen af, at virkelighedens krige er mere grusomme end dem, man ser på film.
Podcast, jeg hører igen og igen
Online Haj med podcasten “Hold dit løfte til dig selv”. Podcasten tager fat i noget af det, der er allersværest som selvtændig; nemlig at overholde de aftaler, man laver med sig selv.
Af en eller anden grund er det altid nemt at overholde deadlines, når der er kunder, der venter i den anden ende. Men de deadlines jeg sætter for mig selv, og de beslutninger jeg tager for min egen virksomhed og denne blog, bliver gang på gang udskudt. Hvorfor? Og hvad gør man ved det? Det taler Lise Halskov om i denne podcast.
Musik, jeg lytter grundigt til
Stjerne til Støv-albummet fra Sebastian. Albummet er måske Sebastians bedste. Når jeg hører Sebastian er det særligt hans enorme ordforråd, jeg er fascineret af. Hans evne til at flette de mest fantastiske ord og referencer ind i sine tekst er uovertruffen.
Tag for eksempel hittet “Romeo”. Alle, der var uge i 80’erne, kan synge med på den sang. Måske endda også de, der var unge i 90’erne, fordi Blå Øjne genoplivede hittet i en mere poppet version. Hvad du måske aldrig har tænkt over er dog, hvor ekstremt højt lix-tallet i sangen er. Overvej lige linjerne fra første strofe:
Det ender tragikomisk
uden videre i melankoli
Og nostalgi
Som er en pestilens for dem
der har noget nyt at sige
Og i anden strofe:
Signor Solo Mio
du er fanget i en maskepi
W. C. Fields
ville have forlangt en whisky
og et klart dementi
Værktøj, jeg elsker
Kapwing. For tiden laver jeg rigtigt meget videoarbejde. Det betyder, at alle genveje i produktionen hilses velkommen med kys og åbne arme. Kapwing er lige præcis det. En ultranem måde at lave forskellige ting til dine videospots. Selv bruger jeg det til at lægge undertekster fast på mine film, så underteksterne får en størrelse, der er til at læse, når man sidder på en lille mobilskærm.
Et supergodt og gratis værktøj. Tak!
Hvad synes du var bedst?
Som altid, så håber jeg, at du vil give mig noget feedback enten i en kommentar her på siden eller skriv til mig på Linkedin.
- Hvad vil du gerne have mere af?
- Hvad vil du se mindre af?
- Måske du er blevet inspireret eller synes, at jeg er galt på den, og vil sende mig i en helt anden retning?
Skriv din mening i en kommentar.
Tak for hjælpen!
// Mikkel