Skaber du salg med din LinkedIn-profil?
Mange tror, at det er godt indhold, der skaber salg på LinkedIn. Gode artikler, gode opslag, gode videoer. Men jeg må skuffe dig. Det er forkert.
Salget, kommer fra din profil. Din personlige profil. Hvorfor?
Jo, lad mig stille dig et personligt spørgsmål:
En person kontakter dig på Linkedin, fordi vedkommende gerne vil være en del af dit netværk. Du kender ikke vedkommende. Hvad gør du?
Normalt er svaret enten:
- “Jeg forbinder ikke med folk, jeg ikke kender, så jeg tjekker lige profilen for at være sikker.”
- “Jeg tjekker profilen for at se, hvem de er og godkender anmodningen, hvis vedkommende ser interessant ud.”
Uanset om du falder i den ene eller den anden kategori, så skal du vide, at det generelle billede er næsten 50/50. Det vil altså sige, at omkring – ja, hvis ikke over – halvdelen af alle de personer, du måtte vælge at forbinde med klikker direkte ind på din profil, før de gør noget som helst andet.
Og kan du forestille dig, hvordan statistikken ser ud, når du taler om personer, som du måske har mødt til et netværksmøde, en messe eller et forretningsmøde. Her taler vi om, at tæt på 100 % af alle de personer, som du connecter med, smutter ind forbi din profil for at se, hvem du egentligt er.
Din Linkedin-profil sælger … dig
Ja, det hjælper at være aktiv på Linkedin. Men når det kommer til salg, så har du sikkert allerede forstået, at det altså er din personlige Linkedin-profil, der gælder. Ikke blogposts, ikke billeder, nej. Din profil.
Derfor er det altså ikke helt for sjov, når Linkedin (og alle Social Selling-eksperter) opfordrer dig til at udfylde din Linkedin-profil grundigt.
Jo bedre udfyldt din profil er, desto større sandsynlighed har du for at vinde salget (eller jobbet), simpelthen fordi du skiller dig ud fra de andre i mængden.
Din personlige profil er din enestående mulighed for at fortælle præcis, hvem du er, hvad du brænder for, og hvorfor du er den helt rigtige til opgaven.
(Klik her og se din egen Social Selling-score)
OK, hvad mangler din Linkedin-profil?
Mens omkring 2 millioner danskere har udstyret sig selv med en Linkedin-profil, så er det kun et fåtal, der rent faktisk har udfyldt profilen ordentligt (måske, fordi de ikke kender svaret på disse 7 normale spørgsmål til Linkedin)
Du har måske lige fikset de nemme småting som Sprog, Kompetencer og de seneste fire stillinger. Og så har du måske lige fundet det ene billede fra din Cypern-ferie, som var uden Piña Colada. Det må være fint.
Men ak, din profil sælger ikke, hvis ikke du giver den noget mere kærlighed.
Hvis du er, som (Linkedin-)folk er flest, og så mangler du stadig nogle af de allervigtigste elementer på din profil. Lad mig gætte:
- Du mangler et resumé i toppen af profilen (det første folk læser og der, hvor du kan skille dig ud)
- Du mangler beskrivelser af dine stillinger (der hvor folk begynder at opbygge tillid til dine kompetencer)
- Du mangler et professionelt billede (der hvor folk vurderer, om du er venlig og god at arbejde sammen med)
5 værktøjer, som booster dit salg på LinkedIn
Er du også træt af at gå den lange stenede vej, for at skabe salg med LinkedIn?
Det var jeg. Og derfor så bruger jeg i dag nogle værktøjer, som gør det 100 gange nemmere, at trække leads i land, når jeg bruger LinkedIn.
You should try it.