Vil du også hellere være Kaptajn Klo end Peter Pan?
Medgivet: Spørgsmålet er underligt, og Kaptajn Klo tjener da også bare som en sløj metafor for, at jeg nu vil fortælle dig om nødvendigheden af at skrive hooks i dine tekster. Høhø.
Et hook er et litterært greb, der figurerer i indledningen af den tekst du skriver, og det laves med fuldt overlæg for at indfange læserens opmærksomhed.
Et hook er ikke tekstens overskrift, og det skal ikke forstås som den type click-bait, du finder i en række underlødige blade. Et hook skal relatere sig til indholdet i artiklen, så læseren ikke bliver vildledt men i stedet bliver nysgerrig på emnet, du beskæftiger dig med.
Så hvis du har lyst til at få din læser på krogen, så læs med her, hvor kursen er sat mod ønskeøen.
Hvordan skriver jeg et hook?
Et hook er typisk den første linje efter overskriften, selvom det i enkelte tilfælde også kan være et lidt længere tekststykke.
Hooks skal varieres, alt efter hvilke læsere du har, og hvad dit emne er. Læser de for at løse et problem, vil de lære noget spændende om et emne, hvor alvorligt er emnet, hvad vil jeg have mine læsere til at føle med mere.
At skrive et hook er derfor sjældent noget, du bør gøre som det første, når du skal påbegynde arbejdet med din tekst. Skriv teksten først og lad det være styrende for, hvordan du i sidste ende kan finde et passende hook.
Når du har indholdet af din tekst på plads, er det langt nemmere at justere teksten til de rigtige steder og få det til at spille med et afstemt hook.
Det er ikke en let ting at skulle skrive et godt hook, det kræver meget øvelse. Men grundlæggende findes der 5 typer hooks, du kan give dig i kast med.
Hooks skal varieres, alt efter hvilke læsere du har, og hvad dit emne er. Læser de for at løse et problem, vil de lære noget spændende om et emne, hvor alvorligt er emnet, hvad vil jeg have mine læsere til at føle med mere.… Click To Tweet1. Spørgsmål-hook
Jeg startede selv dette blogindlæg ud med et stille dig et spørgsmål. Vil du også hellere være Kaptajn Klo end Peter Pan?
Et spørgsmål-hook bør dog ideelt set invitere til, at du skal tage mere stilling end bare at svare ja/nej. Men i visse tilfælde kan det også være okay med et spørgsmål der byder læseren at svare ja/nej, så længe at emnet ikke bliver ligegyldigt og udtømt ved svaret.
I tilfældet, som jeg valgte, virker svaret ja/nej ikke udtømmende, fordi spørgsmålet er virkelig underligt. Du har således stadig lyst til at fortsætte med at læse, for at finde du af, hvad artiklen om Disney-karakteren Kaptajn Klo helt nøjagtigt handler om.
Et andet eksempel, hvor spørgsmålet stikker lidt dybere, kunne se sådan ud:
Hvordan har du det med disney-referencer i tekster?
Her må læseren tænke lidt længere over sit svar. Hv-spørgsmål er ofte at foretrække, når du skal fremprovokere en tankeproces. Det handler om at skrive et spørgsmål, der kan få læseren til at visualisere ideen for sig og overveje sin indstilling til spørgsmålet, inden du umiddelbart derefter fodrer dem med et svar.
Hvordan har du det med disney-referencer i tekster? Jeg bliver altid skideirriteret, når forfatteren taler ned til mit intellekt, men faktum er bare, at disse referencer fungerer, fordi alle typisk forstår dem.
Du hjælper din læsers tankeproces på vej og laver et anslag til, hvad resten af artiklen handler om – i det tænkte tilfælde kunne det være en artikel om døde metaforer.
2. Citat-hook
En anden måde at begynde sin tekst på, er at lade en anden starte den for dig.
”Disney-referencer er grundlæggende dumme” – sådan siger Kaptajn Klo, der har en kandidatgrad i retorik hos AU, og som alligevel ofte benytter sig af disney-metaforer, fordi det er talefigurerer, som de fleste forstår med det samme.
Når du åbner din tekst med et citat, kan du finde et menneske, du er enig eller uenig med, det skal bare spille sammen med det emne, du undersøger i din tekst. Det er vigtigt at skrive, hvem citatet kommer fra og derefter at udlægge, hvad kilden mener med sin udtalelse, så læseren ikke misforstår betydningen. Husk at sikre dig, at kilden er pålidelig.
Du kan også vælge at indlede med et historisk citat fra mere kendte personligheder, som for eksempel præsidenter, filosoffer, sportsfolk eller lignende. Men her er faren, at det for nogle læsere mister relevansen i forhold til resten af teksten. Sørg derfor for at koblingen er solid.
3. Statistik-hook
Et godt hook i en mere informerende type tekst kan også indeholde en overraskende statistik.
”Mere end 90% af alle disney-karakterer er racistiske” fastslår Kaptajn Klo i afhandlingen ’Disney and the Desception of Drawing’. Her redegør han for, at der hersker et forældet syn på forskellige menneskegrupperinger i Disneys elskede filmklassikere, og slår et slag for nødvendigheden af at lave moderne genindspilninger.
Igen er kildesikringen vigtig, og ligesom med citat-hooket skal du også efterfølgende udlægge meningen med informationen, du giver, så læseren føler sig taget i hånden og gjort klar på, hvilken retning resten af teksten tager.
4. Historie-hook
En anderledes og lidt længere måde at skabe et hook på, er at fortælle en anekdote. Den kan være din egen, din farfars, eller stamme fra en helt tredje person.
Dengang jeg var omkring 10 år gammel, fik min farfar et farvefjernsyn. Det var en helt sindsoprivende oplevelse pludselig at kunne se tegnefilm i andet end sort/hvid. Så der sad jeg, med øjnene klistret til skærmen, fuldstændigt opslugt af de farvestrålende klassikere, og fattede slet ingen mistanke om, at Disneyfilmene lærte mig, at det var okay at være racist.
Storytelling er noget som læsere kan relatere til. En fantastisk ting ved at benytte sig af storytelling er, at den kan være med til at give din tekst noget struktur. Du kan vende tilbage til historie-hooket ned igennem din tekst og måske endda for en god ordens skyld også følge op på historien med en afsluttende bemærkning, hvor du således slår en fabelagtig krølle på halen.
En fantastisk ting ved at benytte sig af storytelling er, at den kan være med til at give din tekst noget struktur. Du kan vende tilbage til historie-hooket ned igennem din tekst. #copywriting #storytelling Click To Tweet… Heldigvis tog jeg for nylig i biografen med min farfar, hvor vi så genindspilningen af Aladdin, så nu kan jeg endelig melde mig ud af Dansk Folkeparti.
5. Joke-hook
En joke kan også være med til at sætte stemningen.
Hvor købte Kaptajn Klo sin klo? – I en secondhandbutik.
Men når du vælger at skrive en joke som indledning, kræver det, at du kender din læser godt. Jeg vil for eksempel kraftigt fraråde dig at lægge fra land med en død baby-joke i en artikel om abort. Overvej hvor alvorligt emnet er, og tag så en beslutning om tonen.
Andre retninger for dit hook
Et hook kan også fremlægge en almindelig misforståelse der hersker i samfundet og så arbejde videre derfra. Et hook kan også være en spændende definition, overraskende fakta, en tese du selv nedfælder eller noget helt fjerde.
Der findes så utroligt meget du kan gøre med din åbningssætning, og ofte er et hook også en sammenblanding af nogle af de ovennævnte kategorier. Man kan for eksempel sagtens forestille sig, at du bruger et citat, hvori der også optræder statistik. Hvis du benytter dig af historie-hooket kan det også give god mening at blande humor ind i fortællingen, som på den måde bliver en art længere joke. Humor appellerer til mange mennesker.
For mit eget blogindlægs vedkommende prøvede jeg også at føre noget humor ind i spørgsmålet, da der umiddelbart efter den første sætning faldt en punchline i forholdet mellem Kaptajn Klo og emnet hooks. Når du nu skal til at skrive hooks, må du forsøge dig frem og prøve noget forskelligt af. Arbejde lidt med det. Lægge hovedet i blød.
Ja, tænk på det bedste du ved – og skriv det så ned!
Skal vi følges?
Jeg håber, du synes indlæggene er interessante. Hvis du kan lide dem, vil jeg rigtigt gerne sende dem til dig som mail, så du ikke går glip af de nyeste blogindlæg.
Jeg glæder mig til at følges med dig!