simpelt sprog

HOLD DIT SPROG SIMPELT – UDEN AT FORSIMPLE

”SMV’er bør initiere proaktive partnerskaber som strategisk vækstkurs, resulterende høj kalkuleret risikospredning og dermed gevinstrealiseringen.” STOP.

Hvad er det egentligt, du siger? Og hvem forventer du egentligt forstår dig? Man fristes til at spørge, ”Forstår du dig selv?”

Det lyder altid imponerende, når du slynger om dig med tunge fagtermer og branchesprog, men i virkeligheden risikerer du at gøre dig selv en bjørnetjeneste (altså den gammeldags type, du ved; skyde sig selv i foden-typen).

DET HANDLER OM FORSTÅELSE

Bill Gates er én af nutidens dygtigste talere. Ikke fordi han har Obama-lignende talegaver, men fordi han forstår at videreformidle sit budskab, så publikum får en dybere forståelse af det. Fordi han er bevidst om at forklare komplicerede budskaber med simple ord.

”If you can’t explain something simply you don’t really understand it,” skriver Gates i sit indlæg om netop, hvorfor det er vigtigt at forklare komplekse problemer i utekniske vendinger. Selvom mange sikkert vil argumentere Gates imod, har han alligevel fat i noget væsentligt.

Din viden er nemlig ingenting værd, hvis ikke du er i stand til at formidle den. Det lyder indlysende, men alligevel kan det være forbløffende at høre, hvor hårdt nogle – hverken du eller jeg, selvfølgelig – insisterer på at pakke deres viden ind i uforståelige fagbegreber, trebogstavsforkortelser og prydende engelske udtryk.

Læs også: Få dine sociale hjerne i spil, når du skriver

SIMPELT SPROG ØGER VILJEN TIL AT LÆRE

Når du hører et foredrag er talerens kropssprog og toneleje helt afgørende for, hvor meget du stoler på foredragets indhold – for ikke at sige, hvor meget du tager med derfra, og hvor længe det hænger fast i hukommelsen. Det ved du, fordi du har prøvet det på egen krop.

På samme måde er det, når det gælder skrevet tekst. Hvis teksten er skrevet godt og i et sprog, der er let at læse og let at forstå, vil tekstens idé også sidde bedre fast i hukommelsen. Forskellen på tekst og tale er bare oftest, at du ikke ved, præcis hvem der læser, og præcis hvordan og om vedkommende forstår dine ord. Selvom du har lavet din målgruppeundersøgelse, er det stadig rigtigt svært at vide, om din læser forstår dine fagudtryk så godt, at de ikke forvirrer mere end de gavner.

Læs også: Hvad kan man skrive om i et BtB-nyhedsbrev?

DEN AFGØRENDE TONE

Selvfølgelig handler det om at finde en balance. Og balancen ligger der, hvor du skriver simpelt uden at forsimple. Uden at dit sprog bliver nedsættende og patroniserende. Både i tekst og tale gælder det om at give din læser eller publikum en god oplevelse. Den gode oplevelse gør simpelthen din modtager mere modtagelig, fordi hjernen spejler tonen og humøret fra afsenderen via såkaldte ”spejlneuroner”2. Tonen smitter af på modtageligheden over for den nye information:

”If a speaker appears happy and relaxed, the audience will feel that way too, and will be more likely to absorb the information the speaker is trying to get across.

The more complex the information, the more important this is. […] If you don’t sound excited, the listener won’t feel excited either. They will find it harder to engage with the information, and therefore, crucially, it will be more of a challenge for them to understand it,” forklarer Dr Emily Grossman.

Både Gates og Grossman koncentrerer sig om tale, men det samme gælder for tekst. Uden en letlæselig og letforståelig tone, ingen videndeling. For at lære noget nyt har man brug for hjælp fra andre mennesker, og hvis man vil forstå dem, er det nødvendigt at vide, hvad de mener med de ord, de bruger. Derfor må videndeling nødvendigvis tage afsæt i et fælles, simpelt sprog.

FANTASTISKE 4

Fire små skriveråd, du kan have i baghovedet næste gang, du skal formidle noget komplekst:

  • Skriv simpelt uden at forsimple budskabet.
  • Bryd det komplekse op i spiselige bidder.
  • Giv eksempler og sæt din viden ind i en kendt kontekst.
  • Kend din modtager, men husk, at de kan have interesse i at fremstå bedre inde i begreberne, end de faktisk er (fx for ikke at tabe ansigt over for kolleger)

Og så lige et par geniale sider, som jeg gerne vil dele med dig:

  • https://inplainenglish.blog/ – Blog, der forklarer alverdens komplicerede emner i helt almindeligt sprog.
  • https://www.makebullshit.com/ – Online generator, hvor du automatisk kan generere bl.a. finansielle og tech-udtryk, som lyder flot, men som ingen mening giver (og som var inspirationen til start-citatet for dette indlæg.
  • The Thing Explainer: Complicated Stuff in Simple Words, af Randall Munroe – https://g.co/kgs/kGX7co – Fantastisk bog, som forklarer alverdens komplicerede ting med de 1.000 mest brugte engelske ord.

1 kommentar

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment