Organisk placering: Når man snakker om at få organisk trafik på sin hjemmeside, er førsteplacering over Googles søgeresultater det bedste og eneste rigtige.
Med organisk trafik menes der selvfølgelig trafik der selv finder ind på din side. Men er det altid værd at ligge nummer et? Nogle virksomheder behøver ikke nødvendigvis at ligge nummer et, eller på side et for den sags skyld.
Det kan nemlig ikke altid være tiden værd.
Tid vs. afkast ved en organisk placering
Tid er penge, og det tager tid at komme til at ligge nummer et på Google. Benytter man sig af at ranke langsomt og sikkert, tager det ikke en uge at komme op på en første plads over søgeresultaterne. Det tager heller ikke en måned, men det kan tage år med fokuseret arbejde for at få den første plads. White-hat-SEO dækker over det begreb at man skaber al linkværdi helt organisk. Det vil sige at man ikke betaler andre sider for at linke til ens hjemmeside for at give sin hjemmeside mere værdi.
Men er det virkelig tiden værd? Flere virksomheder har hele afdelinger der ikke laver andet end linkbuilding, altså det at skaffe links der viser ind til din hjemmeside, for at skabe mere værdi på sin hjemmeside og booste sit besøgstal.
For nogen virksomheder er det selvfølgelig tid og energi værd at få den her sagnomspundne topplacering. Deres salgstal skyder helt vildt i vejret og de tjener alle pengene brugt på at ligge nummer et ind igen.
For andre virksomheder er det nærmest ikke mærkbart at ligge nummer et. Det koster jo også tid at bibeholde sin position, og hvis salgstallet ikke afspejler de mange måneders arbejde, man har lagt i at ligge nummer et, er det jo spild af ikke blot tid men også penge i form af løn til et helt SEO-hold.
Ser man ikke flere salg fra sin hjemmeside, kan det jo bedre svare sig at punge ud til annoncer. Det mærker man øjeblikkeligt, da man rykker til side et for det valgte søgeord, med det samme annoncen er betalt.
Hvem skal gå efter at ligge højt på Google?
Det kan altid svare sig for en stor koncern at ranke. Der er ressourcerne flere, og det klares lettere, når man har generel kendskab til virksomheden i den gængse befolkning.
På nichemarkeder er det generelt nemmere at ranke højt, da der er mindre konkurrence på de enkelte søgeord, og man kan ofte benytte sig af lange søgeord, som beskriver dit produkt meget detaljeret, der hjælper ens placering på Google.
Så falder man ikke ind under disse to generelle betegnelser, så bør man altså ikke investere alt for meget tid i SEO og opbygning af organisk placering på Google. Sælger du eksempelvis solbriller vil det uden tvivl mærkes på salget at få en topplacering, men salget skal stige så vildt meget før, at det kan betale sig at bruge både tiden og pengene for at ramme placeringen.
Der skal ikke være tvivl om, at det selvfølgelig godt kan betale sig for nogen virksomheder at ramme topplaceringen på Google og derved få 33 procent af alle kliksne for det søgeord, men falder man ud for disse to førnævnte kategorier er det simpelthen for svært og for tidskrævende at kæmpe sig op på en første plads, især som ny spiller på markedet.
Kommer jeg så til at sidde fast på side 256 resten af min virksomheds levetid?
Det korte svar er ja, men det lange svar er nej. Google forbedrer hele tiden deres søgemaskine, og forsøger ved hjælp af kunstig intelligens (Artificial Intelligence, AI) at gøre maskinen klogere.
Lige nu er der brug for SEO-nørder til at hjælpe virksomheder med at komme i mål med deres ambition til at ranke. Men i fremtiden er målsætningen, at Googles søgemaskine ganske enkelt skal kunne tænke selv og derved vælge de bedste hjemmesider til at ranke nummer et. Så er din side den bedste på markedet, men har du ikke et helt SEO-hold til at hjælpe dig med at komme nummer et og derved vise det, er der håb forude.
Du behøver altså ikke bruge uanede mængder af tid og penge på at være den øverste på Google. Du har en reel chance for at blive nummer et inden for en overskuelige fremtid, så bliv ved med at producer det bedste indhold til din side du kan.