“Vi vil gerne være aktive på sociale medier, men har ikke ressourcerne til det.” –80% af alle virksomheder
Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat er hver især (på sine egne måder) fantastiske steder at promovere sin virksomhed. Hvad enten det handler om produktlancering, offentliggørelse af nye tiltag eller at tiltrække læsere til sin blog udgør de forskellige sociale medier en vigtig kanal. Det er efterhånden gammel viden nu.
Men at vedligeholde sociale medier og udkomme med relevant indhold med så stor frekvens, som er nødvendigt for at leve på sociale medier, kan være en enorm byrde for små og mellemstore virksomheder. Heldigvis er der en genvej til at udgive på sociale medier – simple værktøjer, der automatiserer processerne:
Planlæg frem i tiden, når du udgiver på Facebook
At udgive dagligt, ugentligt eller endda flere gange dagligt kan sætte en grundig stopper for arbejds-flow og fordybelse. Vedligeholdelsen af Facebook- og LinkedIn-profiler bliver derfor en klods om benet, der stjæler ressourcer fra virksomhedens kerneydelse. Hurtigt bliver opdateringerne til “dagens gode idé” med ligegyldig information fremfor gennemtænkte og modtagerrettede udgivelser, der aktivt former virksomhedens profil. Spillet skal altså vendes, så ikke vedligeholdelsen af sociale medier bliver dagens byrde, men månedens profilarbejde.
Assistance til det løbende kommunikationsarbejde? Kontakt mit kommunikationsbureau, Montanus. Vi hjælper med de daglige opgaver.
Første skridt er derfor at anskaffe sig et program, der kan planlægge og automatisere opdateringerne. Selv benytter jeg Buffer, fordi det er simpelt og lettilgængeligt, men også Hootsuite er et godt sted at starte. Begge programmer gør det muligt at administrere alle profiler, på tværs af netværk, fra én og samme interface. De gør det også muligt at udgive i fremtiden på bestemte dage og bestemte tidspunkter, så opdateringerne offentliggøres uden du selv behøver være online.
Muligheden for at planlægge opdateringer ud i fremtiden betyder, at du én gang om måneden kan bruge en dag på at fastsætte den kommende måneds aktiviteter på sociale medier. På den måde sikrer du, at dine opdateringer er velovervejede og understøtter din virksomheds profil.
Du skal udgive dit content mere end én gang
At udgive content på sociale medier er ikke det samme som at udgive en bog. Fordi nyhedsstrømmen på Facebook, Instagram og LinkedIn er så hurtig, betyder det også at sandsynligheden for, at dine følgere ser netop din opdatering, er relativt lille. Sandsynligheden for, at de reagerer på den, er endnu mindre. Derfor er det også helt fint at udkomme med det samme content mere end én gang – dit content er jo relevant viden for dine læsere, og de har selv en interesse i at se opdateringen. Genudgivelserne skal bare gøres ordentligt.
Et typisk eksempel på et genudgivelsesmønster for content kan bestå af fire udgivelser: På dagen for offentliggørelsen, ugen efter (mens kartoflen er varm), måneden efter (mens den er lun) og seks måneder efter (inden den forgår). Alle udgivelser kan planlægges samtidig ved brug af Buffer, Hootsuite eller lignende.
For at sikre at dine Facebook og Linkedin-profiler ikke bliver en plade, der er gået i hak, er det alfa og omega, at billede og tekst er forskellig fra opslag til opslag. Vil du udgive fx fire gange, skal du altså finde fire forskellige billeder, lave fire overskrifter, fire tekstfelter og fire statusopdateringer.
Hold styr på alle teksterne – download oversigtsskabelon her: Oversigt over SoMe
Lav en standard tekststruktur
Der er ingen grund til at opfinde den dybe teksttallerken hver eneste gang, du skal skrive en opdatering. Når du har styr på, hvornår alle dine udgivelser skal frigives, er det derfor smart at have en rimelig klar struktur for dine tekster. Når du skal skrive teksten, kan du fx bruge denne struktur (og som bekendt skal man bruge én status-tekst, én overskrift og én beskrivende tekst).
Udgivelse 1 (start):
- Status: “Nyt på bloggen! Vi har undersøgt XXX, og resultaterne vil vi gerne dele med dig”
- Overskrift: “[Titel på content]”
- Beskrivelse: “[Uddrag fra første afsnit]”
Udgivelse 2 (ugen efter):
- Status: “Er du interesseret i XXX? Læs her, hvordan (person/virksomhed) arbejder med XXX.”
- Overskrift: “(citat fra interviewperson)”
- Beskrivelse: “Vi har spurgt (person/virksomhed), hvad de/hun/han gør, når de står over for udfordringer med XXX. Han/Hun/De gav os 3 gode råd…”
Udgivelse 3 (måneden efter):
- Status: “(antal) har allerede læst vores blog om XXX – har du?”
- Overskrift: “(Fakta-baseret konklusion fra indlægget)”
- Beskrivelse: “3 overraskende ting du ikke vidste om XXX, men som faktisk passer…”
Udgivelse 4 (seks måneder efter):
- Status: “For et halv år siden snakkede vi med (person/virksomhed), hvordan de/han/hun arbejder med XXX. Det blev der en spændende artikel ud af.
- Overskrift: “Hvad gør du, når XXX sker? Sådan her gør (vi/person/virksomhed).
- Beskrivelse: “(Uddrag fra første afsnit)”
Med en relativt fast tekststruktur for dine genudgivelser trykker du sømmet i bund, når det kommer til tekstproduktion. Lidt kynisk sagt, handler det om at tage den langsommelige kreative proces ud af ligningen. Og med en frekvens på én til to nye udgivelser om ugen skal der kun få variationer i sprogbruget til, og læseren vil ikke opfatte, at pickuppen måske hopper en kende.
Naturligvis vil gennemarbejdede og kreativt varierende tekster appellere mere til læserne end tekster der lægger sig stringent op ad en skabelon. Men i et trade-off mellem ressourcer og udgivelsesfrekvens (eller udgivelser overhovedet) giver en hård styring og stram struktur rigtigt meget mening. Systematikken giver små og mellemstore virksomheder mulighed for at være til stede og udgive med høj frekvens på sociale medier, uden at fjerne fokus fra virksomheden kerneydelse.
2 kommentarer