Du poster og poster på LinkedIn og bruger en masse tid og ressourcer på at holde din virksomhedsblog oppe at køre. Men dit indhold virker ikke.
Hvad er det, som du gør forkert?
En af de observationer, som jeg har gjort mig, er, at indholdsarbejdet bliver lavet på en baggrund af et ønske om at sælge mere og få flere kunder. Det er selvfølgelig naturligt at have det udgangspunkt. Men for at skabe indhold, der virker, skal der bruges en helt anden strategi.
Kom i gang med at skabe mere engagerende og inspirerende indhold ved at tage højde for disse fire steps. Så lover jeg dig, at der kommer flere kvalificerede leads igennem på din indholdsstrategi.
1: Du skal lave indhold, der pirrer nysgerrigheden hos dine kunder
Hvad synes dine kunder er spændende at læse og lære om?
Jeres seneste og imponerende årsregnskab? Sammenholdet I jeres virksomhed?
Medmindre de direkte søger disse informationer fra jer, er det nok ikke det, som en ny potentiel kunde ville blive fanget af og derefter klikke ind på. Jeg oplever det som en tendens, at virksomheder lader deres indhold handle helt vildt meget om sig selv. Der bliver skudt totalt forbi målet, og indholdet bliver piv-ringe. I stedet skal indholdet handle om dine kunder. Deres tanker og problemer. Du skal skabe noget indhold, som din drømmekunde ville synes var interessant læsning. Hvis ikke du kan det, så er dit indhold ikke nok værd for dem at bruge deres tid på. Så virker dit indhold ikke.
Dette leder mig videre til det næste og vigtigste step i denne artikel.
2: Du skal have et reelt ønske om at lære fra dig
Dit indhold er nødt til at være mere reelt. Helt simpelt.
Du er nødt til at have et ønske om at gøre folk klogere. Du skal ville lære fra dig og dele din viden, for ellers giver en indholdsstrategi ikke mening overhovedet. Skriver du indhold bare for at sælge, så er formålet simpelthen ikke ærligt nok. Hvis dit indhold bunder i, at du bare gerne vil tjene nogle penge, så falder det rigtigt hurtigt igennem. Husk på, at folk bliver udsat for ekstremt meget indhold og reklame hele tiden. De kan sagtens se igennem uærligt indhold og scroller hurtigt videre, når tingene kun lugter af salg. Du skal dele ud af alt den viden, som du sidder inde med. That’s it.
Jeg læste en gang, at penge skal være i omløb, for at det har nogen værdi. Præcist det samme gælder for viden. Holder du for tæt på din viden, misser du chancen for at blive opfattet som den ekspert, som du er indenfor dit felt.
Jeg er klar over, at det kan være svært at finde frem til den her oprigtighed i det indhold, du skal dele. Jeg kan selv blive forblændet af et ønske om at drive en virksomhed, der skal være succesfuld. Men husk på at dit indhold skal stemme overens med det, som du gerne vil som virksomhed – ellers lander du i fælden, hvor det bliver for sælgende og dermed uægte.
Så husk på, hvem du er, og hvad du kan, og DEL så noget af din ekspertviden.
3. Skriv, så læseren forstår dig
Et andet aspekt er, at dem, du ønsker at tale til, skal forstå, hvad du siger.
Det er meget oppe i tiden, at man gerne vil fremstå meget professionel og corporate. Det er i og for sig også okay. Det nytter bare ikke at være så “professionel”, at dine potentielle kunder ikke forstår dig.
Her er det megavigtigt at skelne mellem at forsimple noget og forenkle noget.
Den viden, som du hiver frem fra skuffen, skal være noget, som de fleste skal kunne følge med i. Jeg hader egentlig selv udtrykket at skrive i øjenhøjde med læseren. Men tanken bagved er stadigvæk god. Jeg ville nok bruge ordet respekt i stedet; det handler om at kunne levere din viden med respekt for modtageren. Du skal igennem hele skriveprocessen respektere det udgangspunkt, som din modtager har.
På den måde kommer du nemmest igennem med dine budskaber uden at forenkle det.
4: Hvis du ikke ønsker at dele, så drop indholdsstrategien
Sidst men ikke mindst er det ikke alle, hvor en indholdsstrategi er den rigtige løsning.
Alle virksomheder har selvfølgelig enkelte forretningshemmeligheder, der ikke skal deles. Men tager vi det ud af ligningen, skal du egentlig være klar på at dele det meste af alt den gode viden, som du sidder inde med. dDit indhold virker ikke efter hensigten, hvis du holder på din viden.
Hvis du ønsker, at din indholdsstrategi skal virke, hvor du i sidste ende skal have noget salg i hus, så skal du være gavmild med alt din viden.
Viden har kun en værdi i det sekund, at den bliver delt. Jo mere viden du deler, jo mere fremstår du som thought leader i din branche. Så til tasterne og i gang med at skrive, så bliver vi alle sammen meget klogere.