Brug personaer og ram din målgruppe
Lige meget hvornår du skriver en tekst, skriver du for at ramme en form for målgruppe. Tænk over det. Der er stor forskel på hvordan du skriver en mail til Torben fra IT og hvordan du skriver en mail der skal læses af flere. Men det er faktisk en fordel, for når du ved hvem du skriver til, kan du i højere grad ramme dem med dit budskab.
Du kan identificere din målgruppe og ramme plet hvis du skaber en såkaldt persona. Hvis dem du skriver til er én persona, så er det optimalt, men selv hvis du skal ned og skabe 50 personaer, er det lige så fint. Det er vigtigere at ramme én person rent med dit budskab end det er at skyde forbi 50 personer.
Sådan skaber du en persona
Når du skaber en persona er det vigtigt at du skaber en troværdig person. Giv personen et navn, en beskæftigelse, alder og hvad du ellers kan finde på. Det vigtigste er dog de såkaldte ”pain points”. Pain points er det som personen går op i og steder hvor personaen løber panden mod muren. Sælger du byggematerialer en gros, har din person måske problemer med at skabe et overblik over priserne på markedet. Det kan du udnytte til din fordel.
Når du har personen og de relevante pain points, kan du begynde at placere personaen på dine målgrupper.
Kombinér personaer med din målgruppe
Du har med garanti en række målgrupper din virksomhed henvender sig til. Måske har du én. Det er faktisk ikke så vigtigt. Om du har lavet én eller om du har lavet to personaer er ikke så vigtigt, det vigtigste nu er, at du får placeret dem korrekt på dine målgrupper. Hvis du har en målgruppe på mænd i mellem 30 og 40 år, så har du forhåbentlig en persona der er 35 år og har en jobbeskrivelse der passer på målgruppen. På den måde får du hele din målgruppe i én person, og det gør det lidt lettere at skrive til den person.
Sådan bruger du personaer fremadrettet
Fremadrettet bør du placere alt det content du laver på en persona. Det er vigtigt, at du er stringent med at benytte dig af personaer. Hvis noget af dit content falder ved siden af, skader det helhedsudtrykket. Men vigtigst af alt er det, at du tænker over hvem du henvender dig til. Hvis du ikke henvender dig til dine personaer, altså dine målgrupper, hvem henvender du dig så til?