Smart content-produktion for dig, der sidder alene i marketingafdelingen

Bare rolig. Du er ikke alene. Eller det er du; du sidder alene med alle marketingopgaverne for hele virksomheden, og hvis du er heldig, har du måske et par studentermedarbejdere til at få gjort noget af det praktiske.

Sidder du som så mange andre alene med alle markedsføringsopgaverne i én af Danmarks mange SMV’ere? Så hiver du sikkert ofte dig selv i håret over, at du ikke kan nå alle dine opgaver. For i moderne markedsføring er der nok at se til: Skrive kundecases, lave PR-artikler, lave Facebook-opslag, tage Instagram-billeder — og for resten skal du også lige læse korrektur på den der salgspræsentation, der skal afholdes i morgen. Træk vejret.

Mange virksomheder skeler for tiden til inbound- og content-marketing. De vil opjustere deres aktivitet på Facebook og Linkedin og skal i gang med at producere indhold, som kan give mere omtale og tiltrække flere kunder. Desværre undervurderer mange SMV’ere, hvor ressourcekrævende det er at producere indhold på løbende basis. Selvom et Linkedin-opslag måske kun er 30 ord, tager det lang tid at skære budskaberne til, så de fortæller den rigtige historie. Og modsat, så tager det ofte meget længere tid at skrive et videnstungt indlæg til virksomhedsbloggen, end der er afsat. Særligt, hvis den, der skriver ikke er vant til at arbejde med ord. Med godkendelsen af inbound- og content-strategien, har du som marketingansvarlig altså pådraget dig selv mange timers arbejde, som kan være svære at finde hul til i en allerede pakket kalender.

Hos Montanus står vi med samme problem: For mange drømme og for få timer i døgnet. For at gennemføre en content-strategi og være til stede 24/7 på sociale medier uden at drukne i opgaver, bruger vi derfor 4 hacks, som vi vil anbefale dig at bruge også.

Hack nummer 1: Brug skabeloner

Der er ingen grund til at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang, du skal udgive et nyt blogindlæg. Derfor er det en rigtigt god idé at bruge en fast skabelon som du skriver dine indlæg efter. Hos Montanus bruger vi særligt to forskellige skabeloner: én til blogindlæg og én til opslag på sociale medier.

En blogskabelon hjælper dig med at bygge dine blogindlæg op, så du ikke skal tænke over formen men blot fokusere på indholdet. En indlægsskabelon vil typisk indeholde en titel, en indledning, nogle overskrifter og noget afsnit.

En social media-skabelon er en fast form, man skriver sine opslagstekster med. Hos Montanus bruger vi ofte et citat fra indlægget i vores tekst til sociale medier. Man kan også lade teksten være et direkte spørgsmål til modtageren.

Skabelontænkningen kan også bruges, hvis I skal lave videointerviews, kundecases eller andre content-rettede opgaver. Og selvom de færreste læsere vil lægge mærke til det, giver skabelonopbygningen læserne en tryghed i den måde, indlæggene er bygget op på.

Læs også: LinkedIn guide

Hack nummer 2: Saml produktionen

Noget af det sværeste ved content-baseret markedsføring er, at det kræver en kontinuerlig tilstedeværelse. Rigtigt mange virksomheder er gearet til at arbejde i projekter, der har en begyndelse og en afslutning. Sådan er det ikke med content-marketing. Jeres udgivelser skal hele tiden løbe og har altså ikke et naturligt start- og slutpunkt. Hvis du hele tiden skal være klar med nyt materiale, risikerer du derfor, at al din tid bliver opslugt af arbejdet.

Derfor er det oftest en stor fordel af samle produktionen af jeres indhold. Sæt jer sammen 1-2 dage og producér så meget som overhovedet muligt. Hos Montanus producerer vi 10-15 artikler på én dag, når vi arbejder i sprints på den måde. Vi moser altså en masse udkast igennem maskinen, så vi på et senere tidpunkt ikke skal starte helt from scratch. Dette indlæg er også skrevet på én af disse sprints.

Når I har lavet en masse indhold og sat det hele op, er der blot tilbage at udgive det på forskellige tidspunkter og at gøre jeres pipeline klar.

Læs også: Derfor skal din SMV’er bruge Facebook

Hack 3: Lav en lang liste

At gå ind på en Facebook-væg, der kun bliver opdateret én gang i kvartalet er som at besøge en virtuel kirkegård. Men at opdatere hele tiden kan kvæle selv den mest produktive marketingansvarlige. Derfor kan det være en stor fordel at skrive ét langt indlæg, som kan udgives i mange små bidder.

Det kan eksempelvis være en lang liste, hvor hvert punkt kan fungere som et enkelt Facebook-opslag. En liste med 20 punkter kan altså udgives ad mindst 20 gange, hvor der i hvert opslag trækkes ét punkt frem. Med en udgivelsesfrekvens på to opslag om ugen, giver det liv til jeres Facebook i to og en halv måned.

Læs også: 5 apps til at huske dine ting

Hack 4: Genbrug jeres indhold

I har lagt mange kræfter i at skrive noget indhold, som er værd at læse. Derfor skal I også sikre jer, at det kommer ud til så mange som muligt. Selvom det virker kontraintuitivt at udgive en nyhed mere end én gang, giver det faktisk ikke mening, hvis I kun publicerer jeres kvalitetsindhold én gang.

 

Langt det meste indhold I laver kan deles mellem fire og seks gange, uden at det mister værdi. Og du skal ikke være bange for at ’spamme’ jeres følgere, for jeres opslag bliver alligevel kun vist for mellem tre og fem procent af følgerne, hvis ikke i sponsorerer indholdet direkte til dem.

For at få fuld værdi af jeres hårde arbejde, kan I derfor roligt offentliggøre både på dagen for udgivelsen, dagen efter, ugen efter, måneden efter, tre måneder efter, et halvt år efter og året efter. På den måde sikrer I jer, at flest muligt følgere ser jeres indhold, og at I får fuld værdi af arbejdet.

Hvad er dit bedste content-trick?

Skriv et svar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment