Hver måned støder jeg på en masse fantastiske artikler, videoer, podcasts og meget mere. I denne serie deler jeg hver måned, 5 anbefalinger til dig som kommunikationschef. Det er allesammen ting, som optager mig lige nu. Så uden mere palaver: 5 anbefalinger, som kommunikationschefen skal tjekke ud i april.
Video, du skal se
Jeg ved godt, at internettet ved alt. Google har alle svarene. Og dem Google ikke har, har Wiki.
Alligevel så er din hukommelse måske vigtigere end nogensinde. Du skal nemlig bruge din hukommelse, når du laver kreativt arbejde og skal have nye idéer. Du skal bruge din hukommelse, når du skal svare dine kolleger på, hvordan den forrige kampagne klarede sig. Og hvis du ligesom jeg arbejder med kommunikation inden for nørdede fag, jamen så skal du også bruge din hukommelse, hver gang du taler med dine kolleger.
I virksomheder med høj faglighed eller et skarpt fagsprog er det ganske enkelt nødvendigt at kunne huske, hvad begreber og forkortelser betyder, for at kunne følge med og bidrage til samtalen.
Derfor bruger jeg en masse tid på hukommelsesteknikker. Og derfor bør du også lige kigge på det.
Som en lille bonus, så er det faktisk også ret sjovt.
Tjek denne intro til den mest basala hukommelsesteknik, der er på markedet. Nem at lære, svær at mestre.
Artikel, du skal læse
1,000 True Fans. Når jeg kigger ud på mine marketingidoler føler jeg mig nogle gange som dådyret, der er fanget i lyskeglen. Jeg bliver så forblændet af deres succes, at jeg selv stivner og ved ikke, om jeg skal gå til højre eller venstre.
Her taler vi om folk som Gary Vaynerchuk, Seth Godin, Neil Patel og Tim Ferris. Alle sammen nogen, som har millioner af fans og følgere over hele verden. Når jeg hører deres råd og deres arbejdsmetoder, så bliver jeg forstenet over udsigten til millioner af følgere. Det uopnåelige i det og det overvældende element.
Men så faldt jeg over denne artikel: 1,000 True Fans (5 min. læsetid)
En fantastisk og praktisk tilgang til følgerfænomenet, som pludselig gør det meget mere håndgribeligt og meget mindre skræmmende at skabe godt indhold, som engagerer følgerne. For som artiklen siger:
“To be a successful creator you don’t need millions … you need only thousands of true fans.”
Læs artiklen, føl lettelsen og smut så ud og skab noget fedt!
"To be a successful creator you don’t need millions … you need only thousands of true fans." – Kevin Kelly, https://kk.org/thetechnium/1000-true-fans/ Click To TweetBog, du skal elske
Jeg har nævnt den før her på bloggen, men jeg kan nærmest ikke få armene ned over Mikkel Hvids fantastiske bog “Skriv – Gode tekster er lette at skrive”
Bogen har intet mindre end revolutioneret min egen skriveteknik, og gør at tekster, der før tog mange timer eller måske dage at skrive, nu bliver skrevet på 1/3 af tiden. Ofte på få timer.
I Mikkels bog lærer du teknikken bag – for selvom selve skriveprocessen er kortet ned, så ligger arbejdet i forberedelsen.
Mikkel Hvids teknik har ikke blot betydet, at mine egne tekster bliver nemmere at læse og hurtigere at skrive, men faktisk også indholdet bliver langt bedre og mere struktureret.
Teknikken betyder også, at skriveblokader ikke findes i min bog mere. Alene derfor er bogen et kig værd.
Hop ind og køb den med det samme, og sig farvel til dine skriveblokader og ufokuserede tekster allerede om en uge – eller hvor lang tid du tager om at læse ~200 sider.
"Skriveblokader er kun resultatet af dårlig forberedelse. Intet andet." – @MikkelSvold Click To TweetVærktøj, du skal prøve
Remove.bg. Her tager jeg hatten af. Et G-E-N-I-A-L-T værktøj, hvis du er marketingansvarlig og sidder med alle opgaverne selv.
De, der kender mig vil vide, at jeg er ret stor tilhænger af såkaldte “One-function-devices”. Ting, der kun kan én ting, men som så til gengæld kan dem godt.
Der er noget smukt over ting, som ikke skal kunne alt muligt. Et armbåndsur for eksempel. Gud forbyde at jeg nogensinde iklæder mig et SmartWatch. Nej. Et armbåndsur er et smukt eksempel på noget, som løser et problem til perfektion – uden alt muligt palaver og ding-lyde.
Det samme er Remove.bg. Siden er nemlig et ganske simpelt værktøj, som fritlægger personer på billeder. Og den gør det fandens godt.
Træk-og-slip (hedder det virkelig det på dansk) dit billede fra din computer over på siden og vupti, så har tryllenisserne i maskinrummet fjernet baggrunden fra dit billede. 2-3 sekunder pr. billede. Fantastisk.
Citat, der skal få dig op ad stolen
“Successful people do what unsuccessful people are not willing to do” – Jeff Olson
Måske mere relevant end nogensinde før. Pas på jer selv og jeres virksomheder derude.
"Successful people do what unsuccessful people are not willing to do" – Jeff Olson Klik for at tweeteHvad synes du var bedst?
Som altid, så håber jeg, at du vil give mig noget feedback enten i en kommentar her på siden eller skriv til mig på Linkedin. Hvad vil du gerne have mere af? Hvad vil du se mindre af? Måske du er blevet inspireret eller synes, at jeg er galt på den, og vil sende mig i en helt anden retning.
Tak for hjælpen!
// Mikkel